Mniej Slajdów – Więcej Sensu®

Slajd BNP Paribas ma piękną grafikę, ale mógłby mieć lepszą treść

Często chcemy za dużo danych wrzucić na jeden slajd. To prowadzi do zagubienia odbiorcy. Co prawda niektórzy konsultanci stosują zasadę: „jeśli nie umiesz wytłumaczyć, pogmatwaj”, ale zgodzimy się, że nie jest to wartość oczekiwana.

Na warsztat wzięliśmy slajd banku BNP Paribas, a jego prezentacji wyników za 2019.

Slajd BNP Paribas - oryginalny

Niestety przekaz nie jest jednoznaczny.

  • Jeśli ma być pozytywnym trendzie r/r, to nie wystarczy porównać 2018 do 2019
  • Jeśli trend jest kwartalny – to kwartały powinny być po lewej stronie, ale wtedy nie mamy utrzymania pozytywnego trendu
  • Czy chodzi o trend nominalnego wzrostu czy o trend marży ROE?
  • Jeśli ma być w wpływie zdarzeń jednorazowych – to trzeba na slajdzie inaczej rozłożyć akcenty
  • Slajd jest dopieszczony graficznie, ale nie zapewnia to czytelnego przesłania. Czytelnik musi sam wyciągać wnioski – a przecież slajd powinien narzucać przesłanie i je potwierdzać danymi i wizualizacją.

Gdy mamy dużo danych do pokazania, to przed stworzeniem slajdu musimy wybrać, które dane są ważniejsze. Przykład na slajdzie "po".

Poprawiony slajd BNP Paribas
Interesuje Cię szkolenie z prezentacji biznesowej?
Sprawdź ofertę szkoleń